Menanam kentang terutamanya kentang import agak cerewet kerana kentang import sangat tidak menyukai hujan yang berpanjangan. Oleh itu jika hendak menanam kentang tersebut pastikan dalamgreen house atau seumpamanya.

Walau bagaimana pun, satu variati kentang kundasang yang anda boleh cuba untuk ditanam dalam pasu. Ia bersaiz kecil dan sangat tahan hujan lebat dan panas. Berikut adalah cara menanam kentang variati kentang kundasang.

Masukkan dalam plastik lutsinar dan biarkan selama 2 bulan untuk tujuan penunasan. Tidak perlu dilembabkan dengan air kerana air akan menyebabkan umbisi kentang menjadi buruk.



Simpan umbisi kentang yang disimpan dalam plastik ditempat selamat dan tidak terkena cahaya matahari terik. Ia akan mula bertunas selepas 2 bulan. Tempoh penunasan jangan dialihkan kerana dikhuatiri tunas yang terbentuk patah atau rosak.



Beginilah umbisi kentang yang telah bertunas dengan jayanya. Ia sudah boleh ditanam ke dalam pasu atau di atas batas yang disediakan. Jika ditanam atas batas pastikan cahaya matahari melebihi 8 jam.



Menanam umbisi kentang ini dalam pasu, jadi tanomkinotuan sediakan pasu bersaiz besar dengan menggunakan campuran peatmoss, cocopeat, kompos dan pasir. Digaul bersama dan disiram dengan mol labu serta cecair baja ikan.

Tanah ini direhatkan selama 2 minggu untuk media tadi sebati.



Untuk menanam kentang ada pelbagai cara. Kaedah pertama ialah menggunakan media setengah pasu dan umbisi kentang ditanam di dalamnya. Apabila umbisi sudah bertunas kira-kira 6 inci, tambah semula tanah sehingga penuh dalam pasu.

Kaedah ini tanomkinotuan tidak gunakan. Tanomkinotuan hanya korek 4 inci dan tanam umbisi kentang. Nanti bila tunas kentang sudah tinggi tanomkinotuan lingkarkan aluminum di atas pasu dan tambah tanah setinggi 1 kaki lebih. Tujuannya untuk mendapatkan jumlah umbisi yang banyak.



Selepas 14 hari ditanam maka tunas pertama telah muncul. Tunas yang sangat cantik dan sihat. Jika ditanam atas batas bolehlah menambah tanah disekeliling batang pokok untuk memperbanyakkan umbisi kentang.

Untuk pasu pula bolehlah lingkarkan aluminum atau apa-apa bahan yang sesuai di atas pasu tersebut dan tambah tanah. Jangan pucuk kentang tu terbenam pula. Tinggalkan sedikit agar ia mudah membesar.

Pembajaan pula guna baja kompos untuk bekalan nitrogen (pertumbuhan) dan tabur bonemeal dan alfalfa untuk memperbanyakkan umbisi kentang. Lakukan pembajaan pada penyediaan media dalam pasu (tambahan kompos) dan pembajaan isi dibuat sebulan selepas bertunas.

Pokok kentang boleh dituai 3 bulan ke 4 bulan selepas ditanam dimana daun mula menguning.

Nota : Jika Anda Rasa Artikel Ini Menarik Mohon Kongsikan Kepada Rakan Rakan Anda Di Facebook Dan Jangan Lupa Untuk Like dan Terus Ikut Kami Di Lubok Cerita Express