Subhanallah, ini lah dinamakan kuasa Allah SWT. Jika Dia khendak untuk terjadi maka ia akan terjadi.

Air Surut Pelik Di Dungun Terengganu

Baru baru ini dunia dikejutkan dengan trag3di tsun4mi yang melanda negara jiran kita Indonesia. Sebelum ini juga Gemp4 bumi berserta tsun4mi terjadi di Palu, Indonesia juga di dalam tahun yang sama. Subhanallah, adakah ini petanda akhir zaman?

2 Video telah dimuat naik ke laman sosial Facebook hari ini dan telah dikongsikan atau dimuat naik semula oleh ramai pengguna Facebook berkenaan air surut yang pelik terjadi di Dungun, Terengganu.

Air Pasang Surut Mengikut Ahli Falak



Sebenarnya air pasang surut terjadi akibat gravitI bulan, matahari dan putaran bumi. Kombinasi ketiga tiga faktor ini menyebabkan laut mengalami pasang dan surut setiap hari. Ada sesetengah tempat mengalami dua kali air pasang dan dua kali air surut. Manakala tempat tempat lain mengalami sekali air pasang dan surut sahaja. Secara mudah, pantai yang menghadap sumatera mengalami dua kali pasang dan surut dan pantai timur dan borneo mengalami sekali sahaja.

Mana mana bahagian bumi yang berhadapan dengan bulan akan mengalami air pasang. Ini menyebabkan gravity yang menarik air laut ke atas. Graviti matahari turut mempengaruhi air pasang, tetapi disebabkan jarak bumi dan matahari lebih jauh, kesannya lebih kecil. Walaubagaimanapun jika kedudukan bulan dan matahari selari, iaitu ketika bulan penuh dan anak bulan, air pasang akan lebih tinggi. Fenomena yang berlaku setiap 2 minggu ini dikenali sebagai spring tide.

Video Kejadian Aneh Di Dungun

Jika anda melihat video video di bawah, pasti anda terkejut kerana lelaki ini telah berjalan sehingga ke tengah lautan dan darat amat jauh sekali. Netizen mula mengaitkan perkara ini dengan kejadian tsun4mi yang terjadi baru baru ini. Ada juga netizen memberitahu bahawa malam tadi bulan penuh terjadi di Dungun, Terengganu.

Video Pertama

https://youtu.be/BVILbPsQHPw

Video Kedua

https://youtu.be/rWU9i9SDRkA

Apa pun mohon semua berhati hati terutama waktu air pasang surut. Jika berlaku apa apa mohon hubungi pihak berkuasa dengan segera. Setakat ini tiada laporan rasmi dari pihak Kerajaan Terengganu atau mana mana pihak berwajib berkenaan fenomena pelik ini.

SUMBER : KL Viral