Insiden pesawat JT610 Lion Air terhempas merupakan kemalangan penerbangan paling dahsyat di Indonesia selepas pesawat Airbus A-300B4 dibawah kendalian penerbangan nasional Garuda  yang telah meragut 234 nyawa pada tahun 1997.

Kemalangan yang telah meragut 189 penumpang dan anak kapal ini sudah semestinya menggemparkan seluruh dunia. Bermacam-macam spekulasi dihebahkan sehingga berita dan visual-visual palsu terhadap insiden terbut.

Menerusi laporan The Star, disini merupakan kronologi terkini dan pendapat pakar aeroangkasa mengenai insiden pesawat Lion Air JT610. Takziah kepada keluarga mangsa yang terkorban.



Penerbangan Lion Air JT-610 berlepas dari Jakarta dalam perjalanan ke bandar Pangkal Pinang pada jam 6:20 pagi (2320 GMT) pada hari Isnin. Ia jatuh ke dalam laut kira-kira 13 minit kemudian.

Pesawat itu hilang dari radar pukul 6:33 pagi, selepas kapten meminta izin untuk kembali ke lapangan terbang.

Laman web Flightradar menjejaki pesawat dan menunjukan ia melingkar ke selatan  kemudian menuju ke utara sebelum laluan penerbangannya terputus dengan tiba-tiba di Laut Jawa, tidak jauh dari pantai. Saksi-saksi berkata mereka tidak mendengar sebarang letupan tetapi melihat Boeing 737 MAX itu menjunam ke laut.

Individu yang berada di kokpit



Juruterbang Kapten Suneja dan co pilot yang mengendalikan pesawat itu mempunyai lebih daripada 11,000 jam masa penerbangan secara keseluruhan. Kedua-duanya mempunyai pemeriksaan kesihatan dan ujian dada terkini.

Pesawat Boeing 737 MAX 8 dibina pada tahun 2018 dan mula digunakan sejak dua bulan lepas. Loin Air berkata, pesaat itu mempunyai masalah teknikal yang masih belum ditetapkan di Bali sebelum ia diterbangkan ke Jakarta.

Beberapa salinan dokumen teknikal Lion Air telah tersebar di media sosial tetapi tidak tahu kesahihannya.

Difahamkan, Boeing tidak meluluskan untuk mengeluarkan model 737 MAX hanya beberapa hari sebelum ia dikomersialkan tahun lepas diebabkan terdapat isu enjin.

Enjin itu merupakan produk usaha sama antara Mesin Pesawat Safran General Electric dan Perancis yang berpangkalan di Amerika Syarikat.

Kumpulkan serpihan, bahagian badan, dan paling utama, kotak hitam.



Pasukan pencari akan mengunpul bahagian badan, kesan dan serpihan, ramai penyelam mangambil bahagian dalam usaha ini. Pasukan pakar dari Singapura juga ‘turun padang’ membantu mencari kotak hitam pesawat tersebut.

Suara kokpit dan perakam data penerbangan boleh menjadi bukti utama.

“Terlalu awal untuk buat spekulasi…kemungkinan hijack atau pilot bunuh diri atau…”



“Ia adalah terlalu awal untuk membuat spekulasi apa yang berlaku kepada pesawat,” kata Scott Hamilton Pengarah Pengurusan, perunding aeroangkasa AS yang berpangkalan di Leeham Co.

Penyiasat akan mempertimbangkan pelbagai faktor, termasuk kemahiran krew, aktiviti kokpit yang luar biasa yang boleh menunjuk kepada hijack atau juruterbang membunuh diri, cuaca juga memainkan peranan  dan mungkin keadaan mekanikal jet, kata Hamilton.

Rekod keselamatan Lion – termasuk kemalangan maut 2004 dan perlanggaran antara dua pesawat Lion Air di lapangan terbang Soekarno-Hatta di Jakarta – juga turut dipertimbangkan, katanya.

Ini semua palsu!



“Banyak postingan foto di media sosial bahwa ada bayi penumpang pesawat JT-610 yang selamat. Foto bayi ini adalah bayi yang selamat dari tenggelamnya kapal KM Lestari Maju, di Perairan Selayar, pada Selasa 3/7/2018. Jadi info tersebut adalah Hoax. Jangan menyebarkan hoax.”

Banyak berita palsu telah tular selepas kemalangan itu, termasuk salah satu yang mendakwa  bayi yang selamat dari kemalangan dan video yang dikatakan menunjukkan penumpang panik sebelum kemalangan itu.

Jurucakap agensi bencana Indonesia Sutopo Purwo Nugroho telah menepis kedua-dua tuntutan tersebut.